ניווט באוויר

ניווט יוצא דופן משאר הניווטים. בניווט זה אנו נמצאים גבוה מעל פני השטח, דבר המקנה לנו יתרון ראות יותר טובה.

הכדור הפורח היה כלי הטיס הראשון שהשתמשו בו להגיע ממקום למקום דרך האוויר. הניווט בו התבסס על כך, שבגבהים שונים נושבת רוח לכיוונים שונים, ואם המטיס יצליח למצוא את הרוחות הדרושות לו – הרי שיוכל להגיע למחוז חפצו. ברם, שיטה זו אינה מדויקת מספיק ומבטיחה רק הצלחה חלקית בניווט.

בשנת 1903 חלה נקודת מפנה כאשר האחים רייט בנו את המטוס השמיש הראשון. בתחילה לא הותקנו כל אמצעי ניווט במטוס, והניווט התבסס על גרמי השמיים או על ראיית הקרקע מגובה רב ושימוש במפה. מאז התפתחו רבות הטכנולוגיות והידע בנושאי התעופה. כיום, הניווט מתבצע באמצעות עזרים אלקטרונים קרקעיים, כגון ה-VOR, ולפי נקודות ייחוס לווייניות, בעזרת טכנולוגיית ה-GPS. אמצעי ניווט אלה יעילים מאוד ומדויקים מאוד, אך דרוש ידע רב על-מנת להשתמש בהם.


ההתקדמות באוויר היא המהירה ביותר, ולכן חשיבות ניווט זה היא גבוהה. בעזרת אמצעי ניווט מתאימים, ניתן לנווט באוויר אף בלי שהטייס יזהה את נתיב הטיסה בעין.

מטוס