דיאטת אטקינס מבוססת על תפריט עשיר בחלבונים. דיאטה זו מתירה אכילת מזונות עשירי חלבונים (בשר ורוב הירקות), אך אוסרת אכילת פחמימות – כלומר סוכרים (המכילים גלוקוזה) ודגנים (המכילים עמילן).
זוהי דיאטה יעילה שהרבה אנשים משתמשים בה ב 30 השנים האחרונים.
למרות שדיאטה זו יעילה, היא כמובן מסוכנת מבחינה בריאותית, כי תפריט עשיר בחלבונים מכיל בד"כ שיעור גבוה של כולסטרול רע, שכמובן מסוכן לתפקוד הלב וכלי הדם. כמו כן היא יכולה לגרום להפרעות בתפקודי הכליות.
מימוש דיאטת אטקינס באמצעות קביעת החומוס כמרכיב מרכזי בתזונה (החומוס כפי שציינו קודם הוא קטנית עשירה בחלבונים), גורמת להורדת הסיכון הבריאותי כי החומוס בריא ואין בו בעיית כולסטרול. עם זאת יש לציין שדיאטה תמיד צריכה להתבסס על תזונה מאוזנת שיש בה כמות מרכיבי מזון היכולה לספק את כל הצרכים החיוניים של הגוף (כל סוגי הויטמינים והחלבונים הנחוצים ואפילו, למען האיזון, פחמימות).