חומוס בייתי, ככלל, הוא מאכל בריא בעל ערכים תזונתיים גבוהים, ואם גם נאכל ללא פיתה אז אפילו לא משמין.
ערכים תזונתיים :
לחומוס יש תכולה גבוהה של חלבון (23%) ולכן הוא יכול להוות תחליף טוב לאספקת חלבונים נחוצים עבור הצמחונים והטבעונים שאינם צורכים חלבון מן החי (אין מאכלים צמחיים בעלי רמת חלבון גבוהה יותר מחומוס או סויה).
החומוס גם עשיר בסיבים תזונתיים.
בחומוס יש שיעור נמוך של שומן ורובו שומן שאינו רווי (הסוג הטוב).
בחומוס יש גם שיעור גבוה של סידן (טוב לאנשים מבוגרים הסובלים מבריחת סידן).
החומוס מכיל מינרלים חשובים: זרחן, אבץ, ברזל ומגנזיום (אגב: בשל תכולת הברזל הגבוהה ממליצים עליו עבור נשים הרות או מיניקות).
החומוס מכיל שיעור גבוה של פחמימות שהוא 64% ,מתוכם 47% עמילן ו 6% סוכרים מומסים. למרות מרכיב העמילן והסוכרים החומוס הוא בעל אינדקס גליקמי נמוך (בערך 10-15), מה שעושה אותו מתאים כמקור לפחמימות עבור חולי סכרת (מדד גליקמי נמוך אומר שהפחמימות מתמוססות מהר ולא מעלים משמעותית את רמת הסוכר בדם).
מסיבה זו, וגם משום שמנת חומוס ממוצעת מכילה כ 40% מהצריכה היומית המומלצת של אומגה 3 ואומגה 6 ,החומוס מומלץ עבור הסובלים ממחלות לב וכלי דם.
במנת חומוס ממוצעת יש גם מעל 10% מהצריכה היומית המומלצת של חומצה פולית (טובה לייצור תקין של כדוריות דם אדומות).
בחומוס ישנם גם ויטמינים C , E , K , וגם B6 (לגבי ויטמין ה B6 מחקרים טוענים שיש לו קשר למצב הרוח, כלומר מחסור בו יכול לגרום לדיכאון, חרדה, הפרעות שינה וכדו').
בחומוס יש גם ריכוז גבוה של טריפטופאן שהיא חומצת אמינו שמשמשת כחומר גלם בייצור הסרוטנין במוח. הסרוטנין משפיע לטובה על מצב הרוח התיאבון החשק המיני וכדו'. (מהווה מרכיב גם בתרופות המטפלים בבעיות דיכאון כדוגמת הפרוזאק).
קמח החומוס יכול להוות גם תחליף, עבור חולי צליאק, לקמח הרגיל.