מבוא

ענן משמש לתאור ארכיטקטורה מעולם המחשבים בה ניתן לקבל משאבים כמו כוח עיבוד , זיכרון , אחסון ואפילו יישומים כמו דואר אלקטרוני , מסד נתונים ואפילו שולחן עבודה מלא ממקור הנמצא מחוץ לביתכם או לחברה בה אתם עובדים. כאשר מודל התשלום הוא עבור השימוש בשירות.
האנלוגיה הקלאסית למחשוב ענן הוא השימוש בחשמל : החיבור הוא תמידי , לא צריך להכיר את הארכיטקטורה של חברת החשמל , כיצד שנאים עובדים אוכיצד לתחזק אותם משלמים עבור השירות ותו לא.
מחשוב ענן הוא מושג רחב ומייצג יותר תפיסת עולם מאשר צורת יישום מסויימת.חברה כמו גוגל נחשבת חברה המספקת שירותי ענן בשל שירותים כמו דוא"ל (GMAIL) שאנחנו צורכים ללא צורך בהבנה כיצד השירות עובד פייסבוק משמשת כפלטפורמה למחשוב ענן מכוון שמפתחי יישומים כותבים עבורה יישומים ומפיצים אותה באמצעות המערכת שלה (למשל farmvill) .
ענן התשתיות - חברות המציעות שרתים, מסדי נתונים וטכנולוגיות אחרות כמו אחסון אתרים ואספקת תיבות דואר אלקטרוני לכל מי שמוכן לשלם. בימים הראשונים של עולם המחשוב כונה הדבר "טיים-שרינג", ומאוחר יותר "רשת המחשוב", על משקל רשת החשמל, מכיוון שמתחברים לרשת כאשר זקוקים לה, ומשלמים רק על מה שמשתמשים בו.
מה שחדש במחשוב עננים הוא החיבור בין הצורך בגישה המהירה לאינטרנט, והאספקה הכמעט אינסופית של נפח אחסון מידע וכוח עיבוד מה שמוביל לפריחתו של תחום ה Big Data מקרה לדוגמא: חברת ה סטארט-אפ אנימוטו המאפשרת ללקוחות להעלות מוסיקה ותמונות ויוצרת באופן אוטומטי מצגות מקוונות, שניתן לשתף אותן. באמצע אפריל משתמשי פייסבוק נדלקו על היישום, ולשירות של אנימוטו נרשמו כ-750 אלף משתמשים בשלושה ימים. בשיא ההתלהבות היו 25 אלף איש שבדקו את אנימוטו במשך שעה אחת בלבד. כדי להתגבר על הזינוק בשימוש בשרתים, החברה היתה צריכה להכפיל את קיבולת השרתים שלה פי מאה. לחברה לא היה מספיק כסף להקים מרכז שרתים בסדר גודל כזה, וגם לא רצון לנהלו.
במקום זאת, הם עבדו עם רייטסקייל, חברת שירותי מחשוב בסנטה ברברה, כדי לתכנן יישום בעבור הענן של אמזון. זה השתלם כאשר החברה לא נאלצה לקנות שרתים חדשים, למרות הזינוק החד במספר המשתמשים. החברה הגדילה את צריכת הענן שלה באמזון בעלות של כ-10 סנט לשעה לכל שרת, ושילמה עלויות שוליות על רוחב פס, אחסון מידע ושירותים דומים. כשהביקוש ירד הפחיתה אנימוטו באופן אוטומטי את היקף השימוש שלה בשרתים, ועמו את החשבון. הרווח הבלתי צפוי מהמהלך היה ההחלטה של אמזון להשקיע באנימוטו במאי.
היכולת להעביר כושר אחסון ועיבוד מידע עם ערוצי הפצה ושיווק חדשים כמו פייסבוק, הם מה שהופך את הענן למרגש עבור יזמים בתחום התוכנה, נוצר מצב בו כל מי שעובד עם תוכנה יכול לנצל שירות עננים כדי לבדוק את הרעיון שלו בצורה זולה ומהירה.