בדף זה נסקור מספר מושגים בסיסיים בצילום שיעזרו לכם בתחילה או בהמשך דרככם.
שימו לב שכמו כל אלמנט טכנולוגי גם המצלמה שואבת את בסיס רעיונה מהטבע ובמקרה שלנו מהעיין האנושית ואנו נבצע את ההשוואה הזו מפעם לפעם.

נתחיל מהבסיס


צמצם

אז מהו צמצם?
צמצם הוא רכיב מכאני המורכב מכמה עלים שיחד יוצרים פתח בשביל שהאור יוכל להכנס למצלמה.
צמצם יכול להיות קבוע או משתנה בהתאם למורכבות העדשה.
מפתח צמצם מגדיר עד כמה הצמצם יכול להפתח וכמה אור הוא יכול להכניס.
הצמצם נמדד בערך שקודמת אותו האות F.
צמצם בעל ערך קטן משמע פתוח רחב.
צמצם בעל ערך גדול משמע פתיחה קטנה.
הצמצם מקביל בעין שלנו לקשתית.
שימו לב שככול שחשוך יותר האישון נפתח יותר כדי להכניס יותר אור, וההפך באור יום בוהק.
אך הצמצם לא אחראי על כמות האור הנכנס לעדשה הוא רק מספק את היכולת. התפקיד העיקרי שלו הוא לקחת חלק בקומפוזיציה ע"י שליטה על הבוקה.

בוקה

קובה זהו רמת הטשטוש של הרקע כאשר מצלמים אובייקט.
הוא חשוב מאוד בשליטה על הקומפוזיציה שנדבר עליה בהרחבה בהמשך.
ע"י שליטה בצמצם אנו יכולים לקבל בוקה מטושטש יותר כאשר בתמונה הבאה ניתן לראות את ההבדלים לפי ערך הצמצם:

משחק זה עוזר למשוך תשומת לב לאלמנט היותר חד או במשחק הקומפוזיציה למשוך את תשומת הלב שלנו למשהו מעניין ברקע.
האפשרויות הן אינסופיות אבל משהו אחד כן קבוע, מחיר העדשה תלוי במפתח הצמצם.
ככל שהצמצם נפתח יותר המחיר עולה בגלל מורכבות העדשה והאיכות שלה, כאשר הסטנדרט הוא 3.5 ולאחרונה שוחררה עדשה עם צמצם 0.85.

תריס/סגר

לא, זה לא התריסים שיש לך בסלון אבל הדמיון והתפקיד לא רחוקים מהם.
התריס במצלמה תפקידו לשלוט על כמות האור הנכנס למצלמה.
רגע זה לא תפקיד הצמצם? אז זהו שגם.
מצלמה בנויה כולה על שליטה במשאב הזה הקרוי אור
התריס שערכו נמדד באלפית השניה מנטר כמה אור יפגע במשטחהפוטו אלקטרי או בפילם. בעזרת משחק עם ערך זה אפשר להחליט אם התמונה תהיה חשוכה יותר או מוארת יותר, אם היא תהיה חדה או מטושטשת כדי להציג תנוע.
האפשרויות הם אין סופיות ותפקידכם לחקור ולהתנסות בהן.

רגישות או ISO

רגישות זהו מונח שהחל את דרכו בעולם הפילם שנתבע כרגישות של הפילם לאור, ככל שהערך גדול יותר הפילם רגיש יותר לאור וצריך פחות ממנו כדי לתפוס את התמונה.

רעש

רעש מקורו מעולם הפילם ויש לו קשר ישיר לרגישות הפילם.
ככל שפילם היה יותר רגיש לאור, איסו יותר גבוהה, כך הרעש גבר.
בימיינו הדיגיטליים הרעש אינו נחלת העבר וכך גם לא ערך הרגישות.
הרגישות נמדדת אותו הדבר כמו בימי העבר עם נוסחאות בקשר ישיר למהירות הטריס-מד האור-צמצם אך מקורה שונה.
כיום בעידן הדיגיטלי מקורו של הרעש הינו מהעמסה אלקטרונית על התאים הפוטואלקטריים המחליפים את הפילם של דאז.
ככל שהעמסה יותר גבוהה נוצרת השראה בין המוליכים לתאים הפוטואלקטריים ובינם לבין עצמם וכך הרעש נוצר.
בימי הפילם פיתחו את הנושא ע"י המצאה של חומרים כימיים חדשים המרכיבים את הפילם.
ביימינו עובדים על הבעיה ע"י שימוש בחומרים מוליכים טובים יותר, הגדלה של החיישנים וריווח התאים הפוטואלקטריים וכן ע"י טכניקות שונות ומשונות לסידור התאים על החיישן.
אם ביימי הפילם איסו 1000 נחשב לגבוהה מאוד ובגבול השמיש מבחינת רעש היום אפשר להגיע לאיסו 25,000 ועדיין התמונה תהיה שמישה כאשר אפשר לצלם באיסו 100,000 ויותר והנושא רק מתפתח יותר ויותר עם התקדמות הטכנולוגיה והביקוש.
דוגמאות לרעש ניתר לראות בתמונות הבאות:


קומפוזיציה

מה זה קומפוזיציה?
קומפוזיציה נמצאת בכל דבר מעשה בני אדם, מקורה של המילה מהמילה compose מבנה.
מבנה של הבניין,ציור,בגד ולבסוף לענייננו בצילום.
מדע הקומפוזיציה הוא בעצם בא להסביר או לפשט את ההגדרה "מה ניראה לנו טוב"?
יש בו חוקים ואין בו חוקים.
דוגמה לחוק כזה הוא חוק השלישים.
חוק השלישים אומר שבעצם ניתן לחלק תמונה לשלושה חלקים שווים אם זה לרוחב או לגובה או לעומק ולפי זה למקם את האוביקט שלנו או דוגמה יותר ספציפית את קו האופק שלנו וזה יתן לנו חלוקה נאה של התמונה.
שימו לב לשתי התמונות הנ"ל ותחליטו בעצמכם מה יותר נעים לכם בעיין, התמונה הממורכזת או זאת שמחולקת לשלישים?

אך שימו לב! כל חוק באומנות ולא משנה עד כמה הוא חזק ניתן להציג אלפיי דוגמאות נגדיות לו ודאלי לדוגמה היה אלוף בלשבור חוקי קומפוזיציה ביצירות שלו.

עוד על קומפוזיציה ניתן למצוא בחיפוש פשוט בגוגל.

אורך מוקד

אורך מוקד זהו אורך המוקד של העדשה ורמת ההגדלה שלה
אנו נשתמש באורך מוקד רחב 10-35ממ לצילום בתוך הבית לדוגמה ולצילומי אוירה ונופים ונשתמש בקורך מוקד נורמאלי 50ממ לצילומי פורטרטים ונשתמש באורך מוקד טלפוטו שהוא 100-עומק הכיס שלנו לצילומי טבע ובעלי חיים.
אורך מוקד מתבטא בזוית הצילום של העדשה וככול שאורך המוקד יותר גדול כך זוית הצילום יותר חדה כמו שניתן לראות באיור הבא:


אלו המושגים בקצרה כדי שנוכל להבין בשיחה בין צלמים על מה הם מדברים.

תודה למקורות הבאים על האילוסטרציות:
אנימציית צמצם והמחשת חוק השלישים : http://digital-photography-school.com/
דיאגרמת מצלמה : http://www.megapixel.co.il/
המחשת בוקה : http://www.galitz.co.il/
המחשת איסו : http://www.cnet.com.au/ המחשת אורך מוקד : http://www.canoncompact.com/