ספורט וטבעונות
פחמימות:

תזונה טבעונית טובה ואיכותית, עם שילוב של ירקות ופירות, דגנים מלאים, קטניות, זרעים ואגוזים – מספקת את כל מה שאתלט זקוק לו. לעומת אנשים בפעילות רגילה וסדירה, ספורטאים צריכים לאכול הרבה יותר, והתוספת של המרכיבים שחסרים תבוא עם העלייה בכמות המזון. המרכיב התזונתי שהכי חשוב לספורטאים הוא פחמימות, האנרגיה של הגוף בשעת לחץ פיזי. את הפחמימות ניתן להשיג בשפע במזונות צמחיים בלבד. המזון הצמחי המלא עשיר בסיבים המספקים יתרון תזונתי, אולם תזונה עתירת סיבים עלולה להקשות על ספורטאים הנתונים במאמץ ממושך מאוד לצרוך 8,000 קלוריות ביום שזה רמת הקלוריות הדרושה להם.

חלבון: כל מה שאתלט זקוק לו זה תזונה טבעונית טובה, עם שילוב של ירקות ופירות, קטניות, דגנים מלאים ואגוזים. כל מי שעוסק בספורט ובחר בצמחונות/טבעונות, חייב להפריך את הדעה הקדומה בעניין הקושי לספק את החלבון הדרוש. הדעה הזו היא טעות בעליל שכן זה נובע מחוסר ידע לגבי חלבון מהצומח וכמובן לגבי צריכת חלבון של ספורטאים. קטניות, דגנים מלאים, ירקות ורובם של האגוזים והזרעים, עשירים מאוד בחלבון. אכילת השרירים של חיות ממש לא מספקת חלבון טוב יותר מאלה של מאכלים מהצומח. .

Dave Scoot
דייב סקוט, ניצח שש פעמים בתחרויות "איש הברזל" בהיותו טבעוני


שומנים:
ספורטאים חייבים לאכול כ 20-28 אחוזים מתוך סך האוכל הכולל שהם צורכים. ניתן להשיג את השומן על ידי אכילת אגוזים, טחינה ואבוקדו.


סידן:
אדם חייב לצרוך כ 11% סידן ממזון. כמות הסידן שאמורים לצרוך טבעונים קטנה מזה של אוכלי מוצרים מן החי מכיוון שאלה מפרישים יותר סידן. ניתן לצרוך סידן מכרוב או חרדל, ברוקולי או טחינה והרשימה עוד ארוכה..


ברזל:
ספורטאים עלולים לסבול מחוסר בברזל, ידוע שספיגת ברזל אצל טבעונים גבוה יותר, לעיתים ניתן להגיע לכמות הברזל הרצויה ללא תוספים מיוחדים. ברזל ניתן למצוא בשקדים, אבוקדו, דגנים ועוד..


אבץ:
ספיגת אבץ ממזון צמחי נמוכה יחסית. טבעונים יכולים לקבל אבץ במיוחד מקטניות, דגנים מלאים, נבט חיטה, אגוזים, טופו ומיסו. לגבי השימוש בתוספי אבץ, רצוי להתייעץ עם רופא.


ויטמינים מקבוצה B:
וויטמין מקבוצה B חשוב ביותר לפעילות גופנית של ספורטאים. חשוב שטבעונים יקפידו על אכילת דגנים, אבוקדו, אגוזים ואפוני סויה. אני לוקח טבליה של וויטמין B12 כדי לשמור על איזון.


ויטמינים C ו-E:
עובדה קיימת לכך שטבעונים מקבלים יותר ויטמין C וויטמין E מאוכלי בעלי חיים, שכן מקורות המזון שצורכים טבעונים עשירה בויטמינים אלו.

מה צריכים כלבים וחתולים לאכול?
dog and cat sleeping
כלב וחתול טבעונים

יותר ויותר אנשים "בעלי" חתולים וכלבים, אינם רוצים להאכיל אותם בבשרם של חבריהם החיות. קיימת דרך אך היא דורשת השקעה ושינוי בהרגלים ובחשיבה.

קיום קיימים מזונות צמחיים רבים לחתולים ולכלבים ובנוסף גם מזונות לגורים ובמידת הצורך תרופות ותוספים טבעונים. חתולים וכלבים יכולים בקלות לעכל מזונות מן הצומח. מזונות צמחיים לרוב עשויים מחומוס, עדשים, אורז, טופו ועוד.. מזון צמחי הבולט קיום עבור חיות מחמד נקרא vegecat ו vegedog המיוצר על ידי חברת פדן שבארצות הברית.
לטייל בלי להתעלל

לטוס טבעוני:


חברות התעופה הישראליות מאפשרות לבחור מנה צמחונית בטיסות. באל-על, סאן דור וישראייר יש אפשרות למנה טבעונית, המסומנת באותיות VGML. באתר Happy Cow אפשר למצוא מידע מפורט של חברות תעופה בינלאומיות. את הארוחה מומלץ להזמין דרך סוכנות הנסיעות או חברות התעופה בייחד עם הזמנת כרטיס הטיסה, ולוודא לפני הטיסה שהזמנתכם מעודכנת.


להכין לבד:

אם בא לכם לחסוך בהוצאות מיותרות, או שהגעתם למקום שהמגוון בו לא מרשים במיוחד, כדאי להסתמך על שווקים וסופרמרקטים. ניתן למצוא בשווקים הגדולים חומרים להכנה מהירה של ארוחות טבעוניות וטעימות. תזכרו שכשאתם נכנסים לשווקים הגדולים סביר שתתקלו בבעלי חיים מתים מה שעלול להפוך את הטיול לפחות נעים.
האתר נכתב ע"י רפאל בר